PayPal چيست و چگونه كار مي كند؟

۵ بازديد

PayPal يك كمپاني آمريكايي و سيستم پرداخت بين المللي است كه از طريق آن مي توانيد در سطح جهاني پول انتقال دهيد و به عنوان يك راهكار الكترونيكي به جاي استفاده از روش هاي سيستم بانكي سنتي خدماتي را از جمله حواله و چك ارائه مي كند. PayPal يكي از بزرگترين كمپاني هاي ارائه دهنده خدمات پرداخت اينترنتي در سطح جهان است. براي صاحبان فروشگاه هاي آنلاين و كساني كه مي خواهند از طريق اينترنت و در گستره بين المللي كسب و كار خود را پيش ببرند، PayPal واسطي بين مشتري و فروشندگان خواهد شد و البته براي اين واسطه گري هزينه اي هم دريافت مي كند. اگر شما با پرداخت هاي خارجي آشنا باشيد و بدانيد كه PayPal چه جايگاه در مبادلات مالي روزانه شما دارد، ممكن است همچنان اطلاعات زيادي درباره ساز و كار اين سيستم پرداخت چيز هايي را ندانيد. در ادامه هر آنچه بايد درباره اين سيستم پرداخت بدانيد را خواهيم گفت.

باور نادرست درباره تلفظ PayPal : پي پال درست نيست!

پيش از هر چيز بهتر است نكته اي را در درباره روش نوشتاري PayPal مطرح كنيم. در زبان پارسي اين واژه به صورت پي پل نوشته مي شود و تلفظ آن به انگليسي بريتانيايي  و انگليسي آمريكايي  است. بنابراين اين كه عموم كاربران اين واژه را پي پال مي نويسند، اشتباه نگارشي مي باشد كه شوربختانه به طور گسترده هم جا افتاده است.

كاربرد هاي سيستم پرداخت PayPal چيست؟

سيستم پرداخت PayPal محبوبيت خود را مديون وبسايت مزايده كالا eBay است. با استفاده از اين سيستم پرداخت مي توانيد از طريق اينترنت و با امنيت بالا به هر كسي در سراسر دنيا پول پرداخت كنيد و كالاي دلخواه خود را به صورت اينترنتي سفارش دهيد.

كليدي ترين ويژگي استفاده از اين سيستم پرداخت اين است كه اطلاعات پرداخت شما رمزنگاري مي شود. فروشندگان كالا و خدمات و افراد حقيقي مي توانند از اين طريق بدون نگراني درباره امنيت پرداخت هاي مالي خود را انجام دهند.

سود اين سرويس پرداخت كه خدماتي را به شما ارائه مي كند از طريق دريافت كارمزد به ازاي هر تراكنش تامين مي شود. كارمزد تراكنش ها با هم متفاوت است كه در ادامه به كارمزد هاي آن نيز مي پردازيم.

برخي از كاربرد هاي سيستم پرداخت PayPal براي ايرانيان :

  • پرداخت با پي پال براي موارد مربوط به وبمستر ها (مانند پرداخت هزينه هاي دوره اي دامنه، سرور و…)
  • خريد از فروشگاه هاي خارجي مانند Amazon، Alibaba، Ebay و…
  • پرداخت هزينه ثبت نام آزمون هاي بين المللي
  • ارسال پول به دانشجويان خارج از كشور
  • دريافت دستمزد كار هاي فريلنسر
  • انتقال وجه و حواله بين المللي

و… برخي كاربرد هايي هستند كه با توجه به تحريم هاي مالي مي توان از اين سرويس پرداخت اينترنتي براي دور زدن محدوديت ها استفاده كرد.

نحوه افتتاح حساب PayPal

بديهي است كه پيش از هر كاري براي استفاده از خدمات گسترده اين سرويس پرداخت بايد به فكر افتتاح حساب پي پال باشيد. اما مشكل اين جاست با توجه تحريم هاي مالي كه شامل ايرانيان مي شود، امكان افتتاح حساب PayPal براي شهروند ايراني وجود ندارد و از نظر تئوري امكان استفاده از اين خدمات براي ايرانيان وجود ندارد!

كارت PayPalكارت PayPal

اين سرويس دهنده براي رفع نياز هاي مالي دو نوع حساب شخصي (Personal) و حساب تجاري (Business) ارائه مي كند و با هر حساب مي توانيد مبالغي دريافت و پرداخت كنيد.

حساب شخصي PayPal

اگر استفاده شما از خدمات اين سرويس دهنده فقط خريد و ارسال پول به خانواده و دوستان است، در اين صورت حساب شخصي مناسب شماست. با استفاده از اين نوع حساب مي توانيد كار هاي زير را انجام دهيد.

  • پرداخت پول به دوستان
  • ارسال پول به عنوان هديه
  • خريد اينترنتي كالا

حساب تجاري PayPal

حساب تجاري براي پذيرندگان آنلاين كه تحت نام يك شركت يا يك گروه فعاليت مي كنند و از مشتريان خود در ازاي دريافت پول خدماتي را انجام مي دهند، پيشنهاد مي شود.

با استفاده از اين نوع حساب مي توانيد كار هاي زير را انجام دهيد.

  • به عنوان يك شركت يا تحت عنوان نام تجاري خود فعاليت كنيد
  • كارت هاي بانكي، كارت هاي اعتباري و حساب هاي بانكي را براي پرداخت هزينه با كارمزد كم مورد پذيرش قرار دهيد.
  • مي توانيد تا ۲۰۰ كارمند خود را مجاز به دسترسي به حساب خود كنيد.
  • از خدمات پرداخت ويژه پي پال مثلا تسويه حساب با Express استفاده كنيد.
  • براي مشكلات مربوط به مشتريان خود آدرس ايميل جداگانه اي معرفي كنيد

اگر قصد داشته باشيد كه حساب هاي بانكي ديگري را به حساب PayPal خود اضافه كنيد بايد تاييد كنيد كه حساب متعلق به شماست و به اين منظور پي پل معمولا يك پرداخت كوچك با حساب شما انجام مي دهد و از شما مي خواهد كه مقدار آن را تاييد كنيد.

كارمزد استفاده از PayPal

پي پل ادعا مي كند كه كارمزد هاي دريافتي اش منصفانه است و در صفحه اي از وبسايت خود به كارمزد هاي دريافتي بابت خدماتي كه ارائه مي كند، پرداخته است كه در ادامه خواهيم ديد.

كارمزد PayPalكارمزد PayPal براي انجام تراكنش ها

خريد با استفاده از پي پل در آمريكا بدون كارمزد است ولي اگر بخواهيد از طريق پي پل چيزي بفروشيد بين ۲٫۹ درصد + ۰٫۳۰ دلار به ازاي هر تراكنش از شما به عنوان كارمزد دريافت مي شود.

كارمزد خريد با PayPal

اگر قصد خريد آنلاين يك كالا را از فروشگاه هاي آمريكايي داشته باشيد هيچ هزينه اي به عنوان كارمزد از طرف پي پل از شما كسر نمي شود.

كارمزد درگاه پرداخت PayPal

پي پل مي گويد براي اين كه بتواند حجم گسترده اي از پرداخت ها را از ۲۰۳ ميليون مشتري فعال در سطح جهان را انجام دهد از شما به عنوان شخصي كه درگاه پرداخت پي پل داريد، كارمزد دريافت مي كند ولي همچنين اضافه مي كند كه كارمزد هاي دريافتي در مقايسه با رقيبان منصفانه است.

فروش در آمريكا ۲٫۹% + $۰٫۳۰ به ازاي هر تراكنش
نرخ تخفيف براي موسسات خيريه واجد شرايط ۲٫۲% + $۰٫۳۰ به ازاي هر تراكنش
فروش بين المللي ۴٫۴ درصد كارمزد تراكنش به علاوه كارمزدي ثابت روي ارز دريافتي
كارت خوان PayPal HereTM ۲٫۷ درصد براي كشيدن كارت يا ۳٫۵ درصد براي تراكنش هاي دستي

كارمزد انتقال وجه با PayPal

اگر شما به عنوان يك شهروند آمريكايي حساب U.S تقاضا كنيد، مي توانيد به دو روش انتقال وجه انجام دهيد. انتقال وجه از طريق حساب بانكي متصل به حساب پي پل كه رايگان انجام مي شود و يك روز كاري زمان مي برد تا انجام بگيرد. حالا مي توانيد به حساب بانكي خود با كارمزد كم و با سرعت بالا پول واريز كنيد. انتقال وجه از طريق كارت بانكي حدودا ۳۰ دقيقه يا كمتر زمان مي برد. مي توانيد از بين حساب هاي بانكي متصل و كارت بانكي براي انتقال وجه انتخاب كنيد.

حساب هاي بانكي متصل رايگان
كارت بانكي متصل ۰٫۲۵ دلار به ازاي هر تراكنش

كارمزد فرستادن پول به دوستان و خانواده با PayPal

فرستادن پول به كشور هاي آمريكا و كانادا كارمزد متفاوتي با ديگر كشور ها دارد و از اين رو به هر كدام جداگانه مي پردازيم.

فرستادن پول به كانادا و آمريكا

اگر حساب پي پل شما با مشخصات شهروند آمريكايي باشد، فرستادن پول به دوستان يا خانواده خود با استفاده از حساب پي پل به آمريكا يا كانادا شامل كارمزد به شرح زير مي شود.

روش پرداختكارمزد
با استفاده از موجودي پي پل يا حساب بانكي متصل بدون كارمزد
با كارت بانكي، كرديت كارت يا PayPal Credit ۲٫۹ درصد از كل مبلغ تراكنش به علاوه كارمزد ثابت (كه در جدول پايين تر خواهيم گفت) بر اساس ارز تراكنش

فرستادن پول به ديگر كشور ها

اگر حساب پي پل شما با مشخصات شهروند آمريكايي باشد، فرستادن پول به دوستان يا خانواده خود با استفاده از حساب پي پل به يار كشور ها شامل كارمزد به شرح زير مي شود.

روش پرداخت
با موجودي پي پل يا حساب بانكي متصل
كشور حساب دريافت كننده پولكارمزد
استراليا يا لهستان ۱ درصد از تراكنش
آلمان ۲ درصد از تراكنش
ژاپن ۰٫۳ درصد از تراكنش
كشور هاي ديگر ۰٫۵ درصد از تراكنش
با كارت بانكي، كرديت كارت يا PayPal Credit
استراليا ۳٫۴ درصد از مقدار تراكنش به علاوه كارمزد ثابت جدول پايين بر پايه ارز
كشور هاي ديگر ۳٫۹ درصد از مقدار تراكنش به علاوه كارمزد ثابت جدول پايين بر پايه ارز

كارمزد ثابت براي فرستادن پول به ديگر كشور ها

ارزكارمزد
دلار استراليا ۰٫۳۰ AUD
رئال برزيل ۰٫۶۰ BRL
دلار كانادا ۰٫۳۰ CAD
كورونا چك ۱۰٫۰۰ CZK
كرون دانمارك ۲٫۶۰ DKK
يورو (دريافت كننده در فرانسه باشد) ۰٫۲۵ EUR
يورو (دريافت كننده خارج از فرانسه باشد) ۰٫۳۵ EUR
دلار هنگ كنگ ۲٫۳۵ HKD
فورينت مجارستان ۹۰ HUF
شكل اسرائيل ۱٫۲۰ ILS
ين ژاپن ۴۰ JPY
رينگيت مالزي ۲٫۰۰ MYR
پسو مكزيك ۴٫۰۰ MXN
ارزكارمزد
دلار نيوزيلند ۰٫۴۵ NZD
كرون نروژ ۲٫۸۰ NOK
پسو فيليپين ۱۵٫۰۰ PHP
زلوتسيش لهستان ۱٫۳۵ PLN
روبل روسيه ۱۰ RUB
دلار سنگاپور ۰٫۵۰ SGD
كرون سوئد ۳٫۲۵ SEK
فرانك سوئيس ۰٫۵۵ CHF
دلار تايوان ۱۰٫۰۰ TWD
باهت تايلند ۱۱٫۰۰ THB
پوند انگليس ۰٫۲۰ GBP
دلار آمريكا ۰٫۳۰ USD

لغو پرداخت

معمولا شما مي توانيد لغو پرداخت كنيد، البته تا قبل از اين كه پرداخت به طور كامل صورت نگرفته باشد. براي اين كار كافي است در حساب پي پل خود به به سربرگ History برويد و در زير بخش Status/Actions گزينه Cancel را و سپس Cancel payment را انتخاب كنيد.

اگر پرداخت تا پيش از اين كه اين كار را كنيد، صورت گرفته باشد مي بايست با دريفت كننده وجه تماس بگيريد و به توافق برسيد در غير اين صورت مي توانيد گزارش مشكل كنيد و اين موضوع را با پي پل در ميان بگذاريد.

اپليكيشن هاي PayPal

برنامه كاربردي PayPalبرنامه كاربردي PayPal براي نصب روي اندرويد و آي او اس

براي سادگي در استفاده از خدمات، اين سرويس دهنده برنامه هاي كاربردي يا اپليكيشن هايي را براي سيستم عامل هاي اندرويد و آي او اس فراهم كرده است كه هر كدام به منظور خاصي طراحي شده اند.

برنامه PayPal براي ارسال و دريافت پول

دريافت و فرستادن پول با استفاده از اين برنامه بسيار ساده خواهد شد.

دانلود برنامه براي اندرويد

دانلود برنامه براي آي او اس

برنامه PayPal Business براي مديريت مالي كسب و كار

ساخت و ارسال فاكتور، بازنگري فعاليت هاي حساب، بازگشت وجه با استفاده از گوشي موبايل از طريق اين برنامه كاربردي امكان پذير است.

دانلود برنامه براي اندرويد

دانلود برنامه براي آي او اس

برنامه PayPal Here براي تراكنش از طريق موبايل

با استفاده از اين برنامه كاربردي مي توانيد از طريق گوشي موبايل خود به شيوه هاي موبايلي مانند Apple Pay تراكنش انجام دهيد.

دانلود برنامه براي اندرويد

دانلود برنامه براي آي او اس

توجه داشته باشيد كه براي استفاده از تمامي خدمات PayPal مي بايست از ابزار تغيير دهنده آي پي استفاده كنيد، در غير اين صورت امكان مسدود شدن حساب شما وجود دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.